Remarketing to jeden z rzadziej wybieranych typów reklamy internetowej. Dzieje się tak przeważnie ze względu na pewne skomplikowanie, które w rzeczywistości nie jest zbytnio uciążliwe czy problematyczne. Mówiąc o remarketingu boimy się zatem nieznanego, a tak naprawdę remarketing jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do generowania konwersji i ma bardzo wiele zalet – może skutecznie pomagać pozyskiwać nowych klientów czy domykać sprzedaż. W tym tekście przedstawiamy remarketing, a także odpowiadamy na pytania, czym tak właściwie jest, dlaczego jest skuteczny i dlaczego warto go używać. Przedstawiamy też kilka przydatnych porad i wskazówek w kwestii jego wykonania, abyś potrafił go wprowadzić szybko i skutecznie.
Czym jest remarketing?
Remarketing to tzw. reklama wtórna polegająca na emitowaniu przekazu reklamowego tylko tym osobom, które były już na naszej stronie internetowej lub miały styczność z naszą marką. Przy pomocy pikseli śledzących tworzymy listy remarketingowe osób, które weszły na naszą stronę internetową, a następnie przy pomocy systemów reklamowych, takich jak Google Ads czy Facebook Ads emitujemy reklamę jedynie tym osobom.
Proces ten polega zatem na monitorowaniu i tworzeniu list osób, które weszły już na naszą stronę internetową (lub na nasze social media), a następnie emitowanie im reklam w internecie, kiedy korzystają z innych serwisów czy miejsc należących do systemów reklamowych. Sam remarketing wymaga od nas jedynie zainstalowania specjalnego piksela śledzącego na naszej stronie internetowej – fragmentu kodu, który dodajemy do naszej witryny.
W zależności od konkretnego programu reklamowego możemy tworzyć listy ogólne lub listy osób odwiedzających poszczególne części naszej witryny, czy zachowujących się w konkretny sposób np. wkładających produkty do koszyka, ale bez sfinalizowanej transakcji (odzyskiwanie porzuconych koszyków). Po stworzeniu nowej kampanii reklamowej wybieramy jedynie grupę osób, do której skierujemy reklamę, czyli listę – piksel śledzący. Oprócz tej różnicy – gdy nie targetujemy odbiorców, a wybieramy jako źródło ruchu piksel śledzący, całą kampanię reklamową możemy dokładnie tak samo optymalizować i konfigurować jak przy standardowej kampanii reklamowej.
Jaki jest cel remarketingu?
Celem remarketingu jest dotarcie do osób, które były już na naszej stronie internetowej i znają naszą markę, ale również tych, którzy są zainteresowani realnie daną kategorią tematyczną i mogą realnie zechcieć dokonać zakupów.
Remarketing od technicznej strony działa na podstawie ciasteczek, które są zapisywane w przeglądarce użytkownika, który wejdzie na naszą stronę internetową. Dzięki temu systemy reklamowe są w stanie zidentyfikować danego użytkownika, który porusza się po sieci i wyświetlać mu reklamy w tych miejscach, które należą do serwisu reklamowego.
Remarketing dzieli się również na dwa typy – statyczny i dynamiczny. Remarketing statyczny polega na wyświetlaniu reklamy danej osobie niezależnie od tego, co robiła na naszej witrynie internetowej, a jedynie dlatego że na niej była. Remarketing dynamiczny polega na wyświetlaniu danemu użytkownikowi w sieci konkretnego produktu z naszego sklepu internetowego, który przeglądał np. konkretnej torebki czy telefonu.
Remarketing może również stanowić w zależności od naszej sytuacji zarówno główny sposób promocji marki w sieci, jak i jeden z wielu czy dodatkowy. Jest to bardzo ważne, gdyż możemy wykorzystywać go na różne sposoby do osiągania różnych celów.
Dlaczego warto stosować kampanie remarketingowe?
Remarketing, warto stosować przede wszystkim z powodu lepiej dobranej reklamy kierowanej do naszych odbiorców. Jeśli będziemy mogli skierować ją tylko i wyłącznie do osób, które były już na naszej stronie internetowej i znają naszą markę, a także zachowywały się w konkretny sposób, będziemy mogli użyć odpowiednich argumentów, które będą skuteczniejsze. Odnosi się to zarówno do osób znających naszą markę oraz tych, które przeglądały konkretne kategorie tematyczne na naszej stronie. Jeśli zatem będziemy wiedzieli, które osoby przeszukiwały zakładki z promocjami, a które interesują przedmioty premium, będziemy mogli wystosować do nich inne bardziej sugestywne i skuteczne przekazy reklamowe, uwzględniając ich preferencje.
Kierując reklamę wtórną do osób, które były już na naszej stronie internetowej i kojarzą ją, wykorzystujemy dużo wydajniejszy sposób promocji, niż reklamowanie się w grupie nieznanych osób, które jedynie teoretycznie, mogą chcieć skorzystać z naszych usług. Reklamując się w grupie remarketingowej będziemy mieli pewność, że odbiorcy kojarzą naszą markę, a więc będziemy mogli im się regularnie przypominać i zachęcać do powrotu. Wbrew pozorom może dać to bardzo dobre rezultaty, a także pomoże przywiązać się do naszej marki użytkownikom w internecie. Osoby takie chcąc dokonać zakupu, znacznie chętniej skorzystają z oferty marki, którą znały i przyglądały wcześniej, aniżeli tej o której nie wiedzą nic.
Remarketing to również efektywne wykorzystywanie budżetu reklamowego. Jeśli chcemy zwiększyć efektywność promocji, powinniśmy reklamować się grupie osób, które były już na naszej stronie internetowej, dokonały zakupy lub były tego bliskie. Pozwoli to osiągnąć jeszcze więcej zarobku i jeszcze więcej korzyści z wydanej sumy na marketing, aniżeli ma to miejsca w innych formach promocji.
Remarketing to również budowanie pozytywnego wizerunku naszej marki. Jeśli regularnie będziemy przypominali się odbiorcom, którzy znają już naszą markę, znacznie łatwiej nawiążemy z nimi pozytywne relacje. Nasze reklamy będą również odbierane neutralnie lub pozytywnie. Będziemy mieli też pewność, że osoby te realnie interesują się naszą kategorią tematyczną, a reklamy będą dla nich ciekawe. Wszystko to wpływa na nasz profesjonalny wizerunek.
Zalety i korzyści remarketingu
Przede wszystkim remarketing nie jest trudny czy skomplikowany we wdrożeniu. Cały proces polega jedynie na pobraniu z systemu reklamowego fragmentu kodu, a następnie na jego umieszczeniu na naszej stronie internetowej. Możemy zrobić to bardzo prosto samodzielnie, a jeśli nie znamy się na kodowaniu możemy przekazać taki kod naszemu weebmasterowi który zajmuje się obsługą strony internetowej, czy wykupić tanią usługę implementacji kodu u freelancera.
Remarketing nie powoduje również ryzyka, czy jakiegokolwiek zagrożenia. Nie ingeruję on w działanie naszej strony internetowej, czy innych działań reklamowych. Możemy wykonywać go zarówno samodzielnie, jak i zlecając, to zadanie agencjom marketingowym. Możemy w każdej chwili wstrzymać remarketing lub go rozszerzyć. Wszystko to sprawia, że nie musimy obawiać się uszkodzenia witryny, negatywnego wizerunku, czy innych, nieprzewidzianych, negatywnych wydarzeń.
Remarketing pomaga również pozyskiwać stałych klientów, którzy będą korzystali z usług naszej marki regularnie w przyszłości. Zbudowanie silnej więzi z odbiorcą wpływa na zaufanie do naszej marki, które jest wręcz bezcenne w internecie. Regularne przypominanie się naszym odbiorcom poprzez remarketing w internecie będzie również sprawiało wrażenie aktualności naszej marki, która cały czas działa i jest do pełnej dyspozycji naszych odbiorców.
Sporym plusem remarketingu jest również to, że nie jesteśmy ograniczeni w żaden sposób, co do formy reklamy w sieci. Wykorzystując reklamę dynamiczną nadal możemy korzystać z tych wszystkich form reklamy, które są dostępne w standardowej kampanii reklamowej w Google Ads czy Facebook Ads. Jedyną różnicą jest grupa docelowa, w której będziemy wyświetlali reklamę — w naszym przypadku będą to osoby, które weszły już na stronę internetową w przeszłości.
Sam remarketing jest również niezobowiązującą formą reklamy. Chcąc wypróbować ten sposób promocji, nie będziemy musieli zobowiązywać się na długotrwałą współpracę z agencjami marketingowymi, ani przeznaczać dużego budżetu „w ciemno”. Będziemy mogli wypróbować małe i niskobudżetowe kampanie reklamowe tego typu, a następnie będziemy mogli zadecydować, czy chcemy przeznaczyć większe środki na bardziej zaawansowane działania remarketingowe.
Jeśli interesuje Cię temat marketingu, koniecznie sprawdź książkę Biblia Social Media.
Czy remarketing ma jakieś minusy?
Mówiąc o marketingu internetowym, bardzo rzadko zdarza się, aby jakaś taktyka czy sposób reklamowania się w internecie nie miał minusów. Remarketing nie ma złych stron, gdyż nie jest ryzykowny, nie musimy poświęcać dużej ilości czasu na jego wdrożenie, a także nie musimy zmagać się z żadnymi negatywnymi wydarzeniami czy niedogodnościami.
Warto jednak pamiętać, że remarketing pomimo wszystkich swoich zalet nie jest panaceum na wszelkie zło związane z reklamą internetową. Jego zastosowanie nie oznacza automatycznego odniesienia sukcesu. Jest to tylko dobry sposób marketingowy, który również musimy samodzielnie i odpowiednio przeprowadzić.
Musimy zadbać o stworzenie odpowiedniego przekazu reklamowego, który skłoni znajomych odbiorców do skorzystania z naszej oferty. Jeśli tego nie zrobimy, nawet reklama w tak dobrej grupie docelowej, jakie są osoby mające styczność z naszą marką, nie przyniesie dobrych rezultatów. Musimy również wdrożyć go odpowiednio wcześnie i odpowiednio długo tworząc listę remarketingową, aby grupa była odpowiednio liczna. Musimy też w systemach reklamowych Facebook Ads czy Google Ads wybrać odpowiednie parametry reklamy, takie jak harmonogram, budżet czy rodzaj kampanii reklamowej, aby była ona skuteczna. Remarketing zwiększa „tylko” szanse na pozyskanie klientów i nawet jeśli robi to w bardzo dużym stopniu, to musimy postawić “kropkę nad i” i rzetelnie, prowadzić kampanię reklamową.
Przydatne wskazówki dotyczące remarketingu
Jeśli mówimy o remarketingu i znamy już jego podstawowe założenia, warto również podpowiedzieć, w jaki sposób możemy go wdrożyć i jak możemy uczynić ten proces skuteczniejszym.
Przede wszystkim po stworzeniu strony internetowej lub dowiedzeniu się o tym typie reklamy powinniśmy jak najszybciej dodać piksele śledzące na naszej stronie internetowej z najpopularniejszych systemów reklamowych w sieci. Warto zrobić to nawet jeśli nie planujemy w bliskiej przyszłości korzystania z remarketingu. Jest to darmowy proces, nieinwazyjny i prosty, w którym możemy stworzyć listę osób odwiedzających naszą stronę internetową. Remarketingowe będziemy mogli wykorzystać w przyszłości, gdyż przez spory czas zbierania danych będą one okazałe i niezwykle przydatne.
Wykonując remarketing powinniśmy również maksymalnie spersonalizować nasze reklamy. Oznacza to, że powinniśmy jak najdokładniej przystosować przekaz reklamowy do grupy odbiorców, pamiętając, że znają oni już naszą markę i przeglądali jej produkty. Powinniśmy zatem używać odpowiednich form reklamy, argumentów czy promować odpowiednie produkty w naszym sklepie internetowym, aby uzyskać jak najlepszy efekt. Warto w tym celu wykonać wiele testów porównawczych i w praktyce sprawdzić, jaka forma reklamy sprawdzi się najlepiej wśród osób, które znają już naszą markę.
Przydatną poradą, o której zapomina wiele osób podczas wykorzystywania remarketingu jest ustawienie maksymalnej dziennej liczby wyświetleń reklamy konkretnej osobie. Remarketing należy wykonywać nienachalnie także jakościowo. Powinniśmy zatem przypominać o swoim sklepie internetowym, czy w firmie, tak, aby budować więzi, a nie irytować odbiorców, którzy mogą nie być zadowoleni, że we wszystkich miejscach w internecie jest im przypomina wizyta w naszym serwisie.
Jeśli samodzielnie nie potrafimy wykonać remarketingu powinniśmy zwrócić się o pomoc do agencji marketingowej. W agencjach tego typu będziemy mogli wykupić zarówno niezobowiązującą usługę konfiguracji remarketingu lub prowadzenie całej kampanii remarketingowej. Jest to dużo lepsze rozwiązanie, aniżeli samodzielne wdrażanie nieefektywnych działań. Agencja marketingowa zajmie się zatem za nas zainstalowałem piksela, stworzeniem różnych list remarketingowych, a także prowadzeniem i optymalizacją kampanii reklamowych.
Jeżeli zainteresował Cię temat marketingu, zarządzasz firmą lub zajmujesz się sprzedażą, poznaj najlepszą książkę o marketingu.