Prowadzenie małego biznesu to częstokroć wielkie wyzwanie, gdyż najczęściej to Ty jako właściciel zajmujesz się zarówno prowadzeniem biznesu, jak i jego marketingiem, a w najlepszym razie masz jakąś osobę do prowadzenia takich działań. Być może korzystasz też z usług agencji reklamowych, ale usługi takie kosztują, a komunikacja z takimi firmami także zajmuje sporo czasu. Na szczęście możesz się nieco odciążyć dzięki treściom generowanym przez użytkowników, korzystając jednocześnie z innych zalet tego rozwiązania.
Treści generowane przez użytkowników – czym są?
Treści generowane przez użytkowników, które w marketingu określa się najczęściej jako User Generated Content (UGC), są materiałami tworzonymi przez zwykłych użytkowników mediów społecznościowych, w odróżnieniu od treści brandowych, które tworzysz Ty lub Twój zespół marketingowy, bądź agencja na Twoje zlecenie.
Są to treści, które pokazują Twój produkt i usługi, a które użytkownicy rozmaitych platform udostępniają swoim obserwującym. Media społecznościowe są miejscem, w którym internauci bardzo chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami i odkryciami, polecając konkretne marki — najczęściej nie oczekując za to nic w zamian.
Być może nawet nie do końca wiesz o tym, że ktoś na swoim profilu zamieścił jakiś post o Twoim biznesie, który mógłbyś wykorzystać. Dlatego też warto monitorować platformy, na których działasz, dzięki czemu w szybki sposób odkryjesz posty z potencjałem.
Treści generowane przez użytkowników w sposób autentyczny i organiczny zwiększają Twój zasięg. Bardzo często są one wysoce skuteczne, a do tego nie wiążą się z żadnymi kosztami, albo koszty te są o wiele niższe niż w przypadku zlecania tworzenia postów.
Często bije z nich też naturalny zachwyt i wyglądają one zupełnie naturalnie. Zaletą jest też to, że osoby tworzące taki content najczęściej doskonale posługują się językiem Twojej grupy docelowej i dobrze do niej trafiają. Ludzie lubią czytać opinie i doświadczenia innych zwykłych użytkowników produktów i usług, z którymi czują pewną więź, którzy są do nich podobni.
Bardzo często zdarza się, że User Generated Content jest o wiele skuteczniejszy i bardziej doceniany niż treści profesjonalne i brandowe. Musi spełniać on kilka wymagań, w tym nie może być on tworzony przez osoby związane z Twoim biznesem, musi być oryginalny, wnosić nową wartość, a także musi być publicznie dostępny w sieci.
User Generated Content nie jest też tworzony we współpracy z influencerami i trzeba jasno oddzielić go od Influencer Marketingu, chociaż może zdarzyć się, że osoba, która jest influencerem, stworzy jakiś autentyczny post o Twoim biznesie za darmo, gdyż po prostu podoba jej się to, co oferujesz. Wtedy treść taka klasyfikuje się już jako User Generated Content.
User generated content – rodzaje
Treści tworzone przez użytkowników mogą mieć rozmaite formy i występować mogą one w wielu formatach. W mediach społecznościowych są to najczęściej:
- komentarze,
- krótkie recenzje,
- porównania Twojego produktu z innym,
- zdjęcia i relacje, na których Twój produkt jest oznaczony.
Treści tworzone przez użytkowników często są doskonałej jakości i mogą Cię mocno odciążyć, gdyż Ty będziesz mógł tworzyć, lub zlecać, mniejszą ilość treści brandowych.
Jak pozyskać treści generowane przez użytkowników?
User Generated Content musi być przede wszystkim pozyskany na Twój profil za świadomą zgodą użytkowników. Pamiętaj, że wszystko, co stworzą inni, jest ich własnością intelektualną i nie możesz zamieszczać ich postów na Twoim profilu bez ich zgody.
Dobra wiadomość jest taka, że użytkownicy mediów społecznościowych kochają być zauważani i doceniani, więc najczęściej z wielką chęcią zgadzają się na to, byś zamieścił stworzone przez nich posty na profilu Twojego biznesu. Dla nich jest to często awans, czują się oni dumni i podekscytowani. Są w centrum uwagi, a do tego dzięki temu, że ich treści wylądują u Ciebie, liczba ich followersów może też nagle wzrosnąć.
Jedną z najpopularniejszych strategii jest śledzenie tego, co użytkownicy mówią o Twoim biznesie na danej platformie. Jest to o wiele łatwiejsze, gdy posiadasz brandowe hashtagi, które są unikalne i są one powiązane konkretnie z Twoim biznesem. Niektóre z nich mogą być stałe, a inne mogą być okolicznościowe. Siła hashtagów jest często niedoceniana przez wiele biznesów i bardzo ważne jest, byś je promował. Ułatwią Ci one monitorowanie platform i odkrywanie treści generowanych przez użytkowników od razu po ich udostępnieniu.
Gdy namierzysz mówiące o Twoim biznesie posty z potencjałem, zamieść komentarz chwalący taki content, pytając się w nim też, czy możesz taki post udostępnić na Twoim profilu. W olbrzymiej większości przypadków dostaniesz odpowiedź twierdzącą. Możesz też skorzystać z opcji, jaką jest wiadomość prywatna, ale bardziej pożądane i profesjonalne jest jednak użycie komentarza jako narzędzia komunikacji.
Możesz też otwarcie zachęcać użytkowników na profilu Twojego biznesu, by tworzyli content dla Ciebie. Dość popularną praktyką jest danie im czegoś w zamian. Możesz stworzyć konkurs, w którym twórcy najlepszych postów otrzymają jakiś Twój produkt, albo kod rabatowy. Dość popularną strategią jest wysyłanie prezentów-niespodzianek osobom, które tworzą taki content w ramach konkursów i wyzwań.
Zautomatyzowany mechanizm pozyskiwania treści generowanych przez użytkowników
Jeżeli chcesz stworzyć w dużej części zautomatyzowany mechanizm pozyskiwania treści generowanych przez użytkowników, stwórz różne hashtagi brandowe i zachęcaj użytkowników mediów społecznościowych do ich używania, dodając informację, że każdy ich post z którymś z ich hashtagów może być przez Ciebie użyty na Twoim profilu.
Cała praca, jaka Ci wtedy pozostanie, będzie ograniczać się jedynie do selekcji najlepszych i najbardziej odpowiednich dla bieżącej kampanii postów. Zajmie Ci to o wiele mniej czasu, niż tworzenie nowego contentu, a do tego nie poniesiesz kosztów.
User Generated Content to niezwykle potężne narzędzie, które przy odpowiednim jego użyciu może Ci przynieść skok konwersji nawet o kilkaset procent w krótkim czasie, co jest marzeniem każdego biznesu. Do tego o wiele mniej wydasz na treści brandowe, a jeżeli sam je tworzysz, to odzyskasz czas, który będziesz mógł przeznaczyć po prostu na to, by skupić się na swoim biznesie.