W tym artykule przybliżymy Ci, ile początkujący copywriter jest w stanie zarobić za 1000 zzs (znaków ze spacjami) i jak przekłada się to na jego dzienne i miesięczne zarobki.
Na temat zarabiania i stawek jakie mają copywriterzy, jest bardzo wiele spekulacji i sprzecznych informacji. Wiadomo, że doświadczony copywriter może liczyć na bardzo wysokie wynagrodzenie sięgające kilkudziesięciu złotych za 1000 zzs. Natomiast o początkujących copywriterach, którzy dopiero zaczynają i aspirują do bycia dobrymi, znaleźć sensowne informacje jest trudniej,
Od czego zależą stawki?
Można powiedzieć, że od wielu czynników, ale tak naprawdę kluczowe są trzy:
- doświadczenie copywritera i jego portfolio im lepsze, tym na większe stawki może liczyć;
- umiejętności, nikt nie zapłaci dużych sum copywriterowi, który jest co najwyżej średni;
- rodzaj zlecenia. Artykuły wysokiej jakości, czy teksty mające zwiększyć sprzedaż będą znacznie wyżej wyceniane niż treści zapleczowe.
Trudno, aby początkujący copywriter miał doświadczenie i rozbudowane portfolio, nawet jeśli jest dobry, to na początku nikt o tym nie wie, bo dopiero musi to udowodnić, a co za tym idzie, nie ma możliwości, że dostanie bardzo dobrze płatne zlecenie.
Ile zarabia początkujący copywriter?
Najprawdopodobniej copywriter będzie zaczynał na serwisach ze zleceniami, gdzie o pierwszą pracę najłatwiej. Niestety takie serwisy słyną z niskich stawek. Często jakość tekstu jest zupełnie nieadekwatna do ceny. Są zleceniodawcy, którzy za niską stawkę chcą treści wysokiej jakości.
Początki bywają trudne, więc trzeba to po prostu przetrwać lub unikać takich zleceń. Początkujący copywriter najczęściej w swoich pierwszych miesiącach pracy zarabia kilkaset złotych miesięcznie, niektórzy dobijają do 1000 złotych. Zdarzają się oczywiście wyjątki, jeśli ktoś cały czas siedzi i pisze, to jest możliwość zarobienia nawet drugiej pensji, ale to raczej rzadkie przypadki.
Jakie są stawki dla początkujących copywriterów?
W internecie można znaleźć bardzo różne kwoty, czasami wręcz absurdalne jak 15-20 złotych za 1000 zzs.
Przez takie informacje ludzie zaczynają, a potem są rozczarowani, widząc prawdziwe stawki. Serwisy ze zleceniami, bo tam najpewniej zacznie się Twoja przygoda z pisaniem, oferują około 3-4 złote za 1000 zzs. Zdarzają się oczywiście kwoty większe, ale niestety również mniejsze. Jak ktoś czyta 15- 20 złotych, a potem otrzymuje 3-4 złote, to raczej nie jest z tego zadowolony.
Dzienne i miesięczne zarobki początkującego copywritera
Zakładając, że stawka to 4 złote za 1000 zzs trzeba ustalić, ile człowiek jest w stanie napisać znaków w ciągu dnia.
Bardzo ciężko to określić, bo ludzie są różni i jeden znudzi się po 5000 znakach, a inny wciąż ma chęć pisania po 30 tysiącach znaków.
Trzeba również uwzględnić research, czyli poszukiwanie informacji na dany temat. Biorąc to wszystko pod uwagę, można założyć, że początkujący copywriter będzie w stanie napisać około 20000 zzs dziennie. 4 złote przy 20000 tysiącach znaków to 80 złotych dziennie, czyli całkiem dobrze jak na początek. Miesięcznie to przy 21 dniach pracy 1680 złotych.
Zakładając stawkę 3 złote, również tragedii nie będzie. 3zł/20000zzs dziennie, to 60 zł/24h, czyli około 1260 złotych. Można zwiększyć zarobki pracując więcej niż 21 dni, ale będzie to ciężkie, ponieważ kiedyś trzeba odpocząć. Nie są to zarobki złe, ale to wciąż dorabianie, bo utrzymać się z takich stawek nie da. Trzeba również założyć ciągłość zleceń i fakt, że ludzie będą w stanie pisać po 20000 tysięcy znaków dziennie, co wcale nie jest takie pewne.
Copywriting – czy to się opłaca?
Jest to dość dochodowy sposób zarabiania w dodatku w przeciwieństwie do afiliacji, bloga, czy kanałów YT nie trzeba czekać na efekty. Wystarczy pisać i gromadzić środki do wypłaty. Jest to zatem opłacalny sposób zarówno do dorabiania, jak i zarabiania w internecie. Nie trzeba również być wybitny w pisaniu, bo zlecenia są różne. Tak naprawdę wystarczy poprawna polszczyzna, logiczne łączenie zdań i uważne czytanie treści zlecenia. Nie jest to trudne i wszystkiego można nauczyć się w trakcie wykonywania kolejnych zleceń.
Sposoby zarabiania przez internet są różne, a copywriting jest z pewnością godny uwagi, ze względu na potencjał do dorabiania i zarabiania, jak i łatwość wejścia na ten rynek, ponieważ tak naprawdę każdy może spróbować, nie ma tu żadnych specjalnych wymagań oprócz czytania i pisania oraz dostępu do internetu. Nie ma co się bać, najwyżej rynek zweryfikuje, kto jakim copywriterem będzie. Czy słabym piszącym za niskie stawki, czy może dobrym, który z copywritingu uczyni swoje główne źródło dochodu.
Jeżeli chcesz rozpocząć swoją przygodę z copywritingiem, zacznij od książki Copywriting Sprzedażowy.