Skuteczny tekst sprzedażowy jest niezwykle ważny z punktu widzenia sprzedającego z bardzo prostego powodu, zwiększa on zainteresowanie ludzi, a tym samym sprzedaż, a to z kolei powiększa zasobność portfela osoby sprzedającej. Korzyści ma również copywriter, bo za skuteczny tekst sprzedażowy zleceniodawcy są w stanie zapłacić naprawdę duże pieniądze.
Czy łatwo jest napisać skuteczny tekst sprzedażowy?
Niestety nie, gdyby to było łatwe, to większość copywriterów pisałaby za 20, 30, 40 i więcej złotych za 1000 zzs, a nie za nawet 10-krotnie mniejszą kwotę. Taka treść musi mieć kilka kluczowych elementów, które w teorii wydają się proste, ale w praktyce muszą być odpowiednio sformułowane, aby jak najlepiej trafiać do klientów..
Jakie elementy musi mieć dobry tekst sprzedażowy?
Taki tekst może mieć wiele elementów, ale są pewne rzeczy, które muszą się w nim znaleźć. Do najbardziej kluczowych możemy zaliczyć:
Zachęta klienta
Pierwsze, co musi zawierać tekst sprzedażowy, to zachęta, aby klient nie opuścił strony zaraz po przeczytaniu pierwszego zdania. Trzeba go odpowiednio zachęcić do dalszego czytania, dlatego często mówi się, aby kluczowe, najważniejsze informacje tak zwane „haczyki na klientów” były na początku treści.
Zalety produktu
Bez wymienienia zalet trudno o dobrą sprzedaż. Czasami jest to trudne, bo produkt ma ich niewiele, wówczas trzeba improwizować, skupić się na tym, co jest w nim najlepsze i jak najbardziej to uwypuklić. Z produktami o wielu zaletach nie ma takiego problemu, ponieważ można poświecić mniej czasu na opis jednej zalety. Copywriter musi wiedzieć, że nie zawsze będzie opisywał produkty, czy usługi z najwyższej półki, chyba że ma już taką renomę, że może odrzucić dochodowe zlecenie, bo produkt mu nie odpowiada.
Co ten produkt da klientowi, jak rozwiąże jego problem?
Dla wielu jest to kluczowa kwestia. To właśnie w tym miejscu klienci mogą „pęknąć”, czyli uznać, że rzeczywiście ten produkt jest im potrzebny. Trzeba pokazać go w takim świetle, żeby klient uznał, że zalety i właściwości tego produktu zaspokoją jego potrzeby. Z tego też powodu copywriterzy przeprowadzają brief, gdzie jednym z pytań jest grupa docelowa. Bez wiedzy o potrzebach klientów nie da się skutecznie przedstawić zaspokojenia ich potrzeb, można to zrobić „na wyczucie”, ale łatwo przestrzelić.
Naucz się pisać skuteczne teksty sprzedażowe z naszą książką „Copywriting sprzedażowy”.
Wezwanie do działania
Nawet jak klient jest przekonany, to w ostatniej chwili może zrezygnować z zakupu, jeżeli zabraknie tego elementu. Klientów trzeba prowadzić „za rączkę” – „kliknij tu”, „zamów teraz”, „kup teraz”, „zarejestruj się” – wszystko musi być jasno i klarownie pokazane. Najgorsze, co może się wydarzyć, to bardzo dobrze napisany tekst sprzedażowy, zawierający wszystkie elementy, które zachęciły klienta, ale na końcu zabrakło wezwania i skuteczność takiego tekstu została mocno zaniżona.
Nie warto tracić potencjału i wysiłku włożonego w treść, zapominając o ostatnim, wydaje się najprostszym elemencie, wymagającym w zasadzie dodania kilku słów. Myślenie „przekonany klient kupi” może być zgubne. Jeden sam poszuka i doda do koszyka, a inni wyjdzie. Tak jak w grach, kluczowe rzeczy jak potrzebna amunicja, czy punkt zapisu są wyraźnie oznaczone – kręcą się świecą i jeszcze obracają. Tak samo kluczowe przyciski dla klientów muszą być wyraźne i trzeba do nich nakierowywać.
Na koniec można dodać jeszcze kilka ważnych rad jak brak nachalności. Trzeba przekonywać, ale nie być nachalnym, raczej unikać zbyt „wielkich” słów jak: „fantastyczny”, „perfekcyjny”, „bez wad” itp. Opisując słuchawki za 99 złotych, można dodać „najlepsze w tej kategorii cenowej”, a nie „najlepsze słuchawki na rynku”, bo mało kto uwierzy, że słuchawki za 99 złotych będą lepsze niż te kosztujące 499 zł.
Skuteczny tekst sprzedażowy – podsumowanie
Wyżej wymienione elementy są kluczowe i można je bardziej rozbudować. Są to absolutne podstawy tekstu sprzedażowego, których nie może zabraknąć. Jeśli ich nie dodasz, po prostu nie będzie to dobry tekst sprzedażowy. Jednak to tylko konstrukcja, która trzeba jeszcze obudować słowami i odpowiednio rozwinąć i to jest właśnie najważniejsze, to właśnie wyróżnia dobrych copywriterów od przeciętnych, którzy będą pisać za kilkanaście złotych 1000 zzs, albo mniej. Zarobić się da, nawet przy takich stawkach i to niezłe pieniądze, ale będzie to wymagało dużego zaangażowania i zawsze gdzieś z tyłu głowy, będzie „siedziało”, że są znacznie większe stawki, ale brakuje tego czegoś, co potrzebne jest bardziej wymagającym klientom, płacącym najwięcej.
Naucz się pisać skuteczne teksty sprzedażowe z naszą książką „Copywriting sprzedażowy”.