Marketing wirusowy to jeden z rzadziej wybieranych sposobów promocji w internecie. Często jest zaskakujący czy kontrowersyjny. Nawet jednak taka forma reklamy w internecie często daje bardzo dobre efekty i pozwala osiągnąć spory sukces. Czym zatem jest i jakie korzyści daje marketing wirusowy? O czym należy pamiętać podczas jego tworzenia? O tym wszystkim dowiesz się z tego artykułu.
Czym jest marketing wirusowy (viral marketing)?
Marketing wirusowy nieczęsto stosowane działanie marketingowe, chociaż zyskuje ono regularnie na popularności. Polega na stworzeniu ciekawego, przydatnego lub kontrowersyjnego i szokującego materiału, który będzie przyciągał uwagę odbiorców. Następnie ci mają rozpowszechniać taki materiał wirusowo, czyli polecać go między sobą i swoimi znajomymi.
Celem marketingu wirusowego jest zatem stworzenie takiego materiału reklamowego, który zyskał sporą popularność z różnych względów i będzie rozprzestrzeniał się jak wirus – stąd też nazwa tego sposobu promocji. Viral marketing przeważnie używany jest jedynie jako dodatkowy sposób marketingu. Dzieje się tak, gdyż nie można zbyt świadomie kontrolować tego procesu, a więc wykorzystywać go do regularnego budowania bazy klientów.
Dlaczego viral marketing jest taki ważny?
Marketing wirusowy jest korzystny z wielu powodów. Przede wszystkim umożliwia w krótkim czasie osiągnięcie bardzo dużych zasięgów reklamowych. Jeśli stworzymy ciekawe, intrygujące czy szokujące treści, możemy liczyć na bardzo duże zainteresowanie takim materiałem. Dzięki temu możemy pozyskiwać duże ilości klientów, co nie jest takie oczywiste przy innych sposobach reklamy internetowej.
Kolejnym plusem viral marketingu jest darmowa dystrybucja. W tej opcji reklamowej wystarczy stworzyć sam przekaz reklamowy i nie musimy przejmować się jego publikacją oraz dystrybucją. Jest to często bardzo trudne, czasochłonne, a także kosztowne zadanie. W marketingu wirusowym to sami użytkownicy i odbiorcy polecają naszą reklamą między sobą, a więc przekazują dalej promocję. Nie musimy w takiej sytuacji robić nic, a reklama będzie samoistnie zwiększała zasięg i generowała dla nas nowych klientów.
Marketing wirusowy nie jest ryzykownym sposobem reklamy, ale z drugiej strony ma bardzo duży potencjał. W najgorszym razie nie stracimy dużego budżetu ani dużej ilości czasu, a jedynie chwilę na stworzenie materiału reklamowego. Nie musimy zatem ryzykować sporych pieniędzy, strat wizerunkowych czy dużej straty czasowej, gdyż nie opieramy się na tym sposobie reklamy, a wykorzystujemy go jako dodatkową szansę na promocję naszej marki.
Jak wdrożyć marketing wirusowy?
Przede wszystkim jeśli chcemy skorzystać z marketingu wirusowego i w taki sposób zareklamować naszą markę, powinniśmy stworzyć materiały reklamowe, dla których odbiorcy zdecydują się przekazywać je dalej.
Najważniejszym elementem viral marketing jest zatem idea oraz pomysł na reklamę. Możemy skorzystać z kilku koncepcji. Możemy stworzyć pomocne materiały reklamowe, które będą swojego rodzaju poradnikiem i będą przekazywały ważne informacje odbiorcom. Możemy również zaskakiwać odbiorców, rozśmieszać ich czy szokować i intrygować. Każda strategia ma swoje wady i zalety i powinna być dobrana do konkretnej sytuacji.
Sam przekaz reklamowy niezależnie od formatu powinien być jakościowy, dopracowany i przemyślany. Obecnie na rynku istnieje spora konkurencja, a więc powinniśmy się wyróżniać jakością. Nawet przy tak niecodziennym koncepcie reklamowymi nadal musimy dbać o utrzymywanie odpowiedniej jakości, by nasza marka również była odbierana jakościowo.
Kiedy już stworzymy materiał, który naszym zdaniem ma szansę być polecany między odbiorcami z uwagi na jego oryginalność, powinniśmy zająć się jego dystrybucją. Musimy opublikować go zatem w tych wszystkich miejscach w internecie, które są związane z naszą marką. Mogą być to media społecznościowe, strony internetowe i inne platformy, na których prowadzimy konto marki.
Dodatkowo możemy publikować w internecie w tych wszystkich miejscach, w których znajdują się potencjalni klienci, czyli użytkownicy zainteresowani daną tematyką.
Na początku kampanii reklamowej, jeśli posiadamy środki, możemy skorzystać nawet z płatnych systemów reklamowych takich jak Google Ads czy Facebook Ads. W ten sposób dotrzemy z naszym przekazem reklamowym do grupy idealnych odbiorców, którzy z największym prawdopodobieństwem zdecydują się przekazać go dalej. Sam materiał powinniśmy również odpowiednio tagować, a także optymalizować pod kątem miejsca publikacji, aby mógł być łatwo udostępniony.
Co bardzo ważne – musisz dobrać do materiału odpowiednią formę pod różne platformy społecznościowe. Zupełnie inaczej będzie wyglądał viralowy materiał na Facebooku czy YouTubie. Jeśli chcesz dowiedzieć się o specyfice poszczególnych kanałów społecznościowych, aby wiedzieć, jak działać na nich skutecznie, koniecznie zapoznaj się z książką Biblia Social Media.
To wszystkie elementy, które możemy wykonać. Jeśli nasz materiał rzeczywiście jest dobry, zacznie się rozprzestrzeniać w internecie samodzielnie. Jeśli taki nie jest, nawet regularne jego publikowanie w różnych miejscach nie przyniesie pożądanego efektu. Powinniśmy również dążyć do takiej sytuacji, aby masz materiał zaczął rozprzestrzeniać się jak najwcześniej, a my nie musielibyśmy wkładać więcej pracy w jego publikację. Warto zacząć zatem publikowanie materiału promocyjnego od miejsc, które dają największe nadzieje na sukces.
Kiedy korzystać z marketingu wirusowego?
Marketing wirusowy warto spróbować wykorzystać przede wszystkim wtedy, kiedy nigdy z niego jeszcze nie korzystaliśmy i tak naprawdę nie wiemy, jak przyjmie się w naszej grupie docelowej. Często możemy być bardzo zaskoczeni pozytywnym przyjęciem takiego sposobu reklamy.
Viral marketing to też dobry sposób na alternatywne działania reklamowe, kiedy poszukujemy nowych kierunków i chcemy spróbować nowych rzeczy. Czasami może okazać się, że będzie to lepsza strategia reklamy niż obecnie prowadzone działania marketingowe.
Marketing wirusowy możemy również zlecić agencji marketingowej, jeśli posiadamy budżet na działania reklamowe. Dzięki temu naszą promocją w profesjonalny sposób zajmie się agencja marketingowa, a my przekonamy się, czy warto wykorzystywać ten system reklamy i właśnie tak pozyskiwać klientów.
Viral marketing będzie również dobrym pomysłem, kiedy prowadzimy działania skierowane do odpowiedniej grupy docelowej. Jeśli zatem naszą grupą docelową są osoby, które chętnie i często przebywają w mediach społecznościowych, powinniśmy spróbować takiego typu promocji, gdyż idealnie nadaje się do promowania marki w mediach społecznościowych.