Niezależnie od tego, czy prowadzimy sklep internetowy, landing page z możliwością sprzedaży czy stronę produktu, istnieje kilka ważnych obszarów, na które warto zwrócić szczególną uwagę. Strony sprzedażowe rządzą się swoimi prawami i mają do wykonania trudne zadanie w postaci przekonania klienta do zakupu, a następnie zrealizowania transakcji. W tym tekście podpowiadamy, jak optymalizować witryny sprzedażowe, aby zwiększać konwersję, a także skutecznie przekonywać klientów do zakupu.
Dobór odpowiednich słów kluczowych
Pierwszym elementem, o który powinniśmy zadbać, posiadając stronę sprzedażową, jest odpowiedni dobór słów kluczowych. Jak wiemy, frazy na stronie internetowej są bardzo ważne, gdyż pozwalają odnajdywać naszą stronę w wyszukiwarce Google. Jest to szczególnie istotne przy optymalizacji sklepów internetowych lub stron sprzedażowych, gdyż dzięki temu pozyskujemy bezpośrednio potencjalnych klientów, którzy mogą dokonać zakupu.
Jeśli zatem posiadamy stronę internetową tego typu, powinniśmy poprosić o konsultację specjalistę SEO, który dobierze dla naszej witryny odpowiednie słowa kluczowe. Czasami mogą być to popularniejsze frazy z danej kategorii tematycznej dające największy ruch, a czasami mało popularne long taile bez większej konkurencji w sieci, które z kolei pozwalają pozyskiwać jakościowy ruch organiczny. To jakich klientów i na jakie hasła będzie pozyskiwać nasza strona sprzedażowa, powinno być efektem analizy i dobrze przeprowadzonych badań, a nie przypadku czy działania „na ślepo”.
Ogólnie do strony sprzedażowej powinniśmy dobierać słowa kluczowe w taki sposób, aby dawały nam najwięcej korzyści. Będą to frazy z najlepszym stosunkiem konkurencyjności do potencjalnego zainteresowania. Słowa kluczowe powinny być zatem na tyle popularne, aby były często wyszukiwane, ale pod nimi nie powinno znajdować się dużej ilości konkurencji. Jest to idealny scenariusz, do którego powinniśmy dążyć.
Często przemyślenie słów kluczowych i użycie oryginalnych czy niestandardowych fraz będzie dawało bardzo dobre rezultaty. Jeśli trafimy na takie słowa kluczowe, które zapewnią nam napływ klientów na serwis i które nie są znane, będziemy mogli cieszyć się z bardzo wysokiego zarobku.
Wyszukiwarka i przejrzysty układ kategorii
Kolejnym elementem, na który powinniśmy zwrócić szczególną uwagę przy stronie sprzedażowej, jest wyszukiwarka, a także przejrzysty układ kategorii. To właśnie prostota i przejrzystość sprawiają, że użytkownicy chcą przebywać w danym sklepie internetowym. Jeśli nie będą mogli poruszać się po nim komfortowo, a także dotrzeć do wszystkich produktów, nie będą chcieli z niego korzystać.
Na naszej stronie sprzedażowej powinniśmy zatem zadbać o jakościową wyszukiwarkę, która pomoże odnajdywać poszczególne produkty. Często ułatwia ona odnalezienie tych produktów po które zjawili się nasi potencjalni klienci. Warto również stworzyć proste i statyczne menu bez animacji, a także dodatkowych efektów, co ułatwi wyszukiwanie.
Bardzo ważna jest również hierarchia poszczególnych kategorii produktów i samych produktów na sklepie internetowym. Kategorie powinny być przedstawione w sposób całościowy, a także dobrze dobrany do grupy odbiorców.
Użytkownicy, którzy znajdą się na naszej stronie sprzedażowej, powinni od razu dostać propozycję kategorii, w jakich mogą przeglądać nasze produkty. Produkty również powinny być jasno posegregowane, a także przedstawione, aby można było łatwo do nich dotrzeć. Jest to wyzwanie zwłaszcza w większych sklepach internetowych, gdzie nierzadko na stronie internetowej znajdują się setki lub tysiące towarów. Powinniśmy jednak zapewnić maksymalnie przejrzyste zaprezentowanie produktów, aby zachęcić potencjalnych klientów do zakupu.
Sprawnie działający system sprzedaży
Bardzo ważnym elementem, o który musimy zadbać i który jest podstawą strony sprzedażowej, jest sprawnie działający system sprzedaży. Rozumiemy pod nim moduł, dzięki któremu można składać zamówienia i dokonywać płatności. Ten element z kolei jest często bolączką małych stron sprzedażowych, gdyż duże sklepy internetowe zwracają na niego dużo więcej uwagi. Niezależnie jednak od tego, jaki typ witryny posiadamy, powinniśmy dawać naszym potencjalnym klientom możliwość łatwego, stabilnego i prostego kupowania produktów. Tylko to sprawi, że użytkownicy będą powracali lub finalizowali zakup.
System sprzedażowy powinien być jak najprostszy i powinien składać się z jak najmniejszej ilości kroków. Jeśli nasi użytkownicy będą mogli dokonać szybkiego zakupu, nie będą zastanawiali się, czy warto poświęcać czas na długie finalizowanie transakcji. Powinniśmy zatem dać możliwość kupienia klientom naszych produktów bez rejestracji, a także powinniśmy na każdym kroku informować, ile kroków do końca procesu sprzedażowego pozostało. Dzięki temu klienci będą wiedzieli, w jakim miejscu transakcji się znajdują i będą dużo skłonniejsi dokończyć sprzedaż.
Jeśli mowa o systemie sprzedażowym powinniśmy zadbać o to, aby działał stabilnie, zgodnie z prawem i nie miał żadnych niedociągnięć. Warto zaoferować również dużą ilość metod zapłaty, a także informować o nich nawet przed rozpoczęciem procesu zakupowego. Możemy zrobić to na karcie produktowej lub w dziale pytań i odpowiedzi. Dzięki temu klienci od razu będą wiedzieli, czy używają odpowiedniej formy płatności do dokonania zakupów w naszym sklepie internetowym. Warto korzystać przy tym z popularnych bramek płatności, które zapewniają bezpieczne i szybkie dokonywanie transakcji. Dobrym pomysłem jest również dbanie o system, który będzie wysyłał powiadomienia e-mail z kolejnymi etapami realizacji zamówienia.
Mówiąc o stronie sprzedażowej, bezwzględnie powinniśmy posiadać również szyfrowanie SSL. Certyfikat bezpieczeństwa zapewnia kupującym, że znajdują się na bezpiecznej stronie, a wprowadzone dane nie wyciekną. Obecnie przeglądarka Chrome ostrzega przed stronami bez certyfikatu SSL, a wyszukiwarka Google niżej je pozycjonuje.
Design sprzedażowy
Często pomijanym elementem lub wręcz całkowicie ignorowanym przy stronach sprzedażowych jest design. Właściciele takich serwisów skupiają się przede wszystkim na zaprezentowaniu ciekawych produktów i zachęcaniu do zakupów. W efekcie zapominają o bardzo ważnej rzeczy, jaką jest opakowanie sklepu internetowego. Nie możemy zatem troszczyć się jedynie o treści, a musimy przygotować również atrakcyjną formę. Dzięki niej potencjalni klienci nabierają zaufania do naszej marki i mogą sądzić, że jest profesjonalna, a także nowoczesna i postępowa.
Sklep internetowy powinien być zatem bardzo prosty, a także posiadać odpowiednią kolorystykę. Musimy zadbać również o spójność wizerunkową, czyli używać tego samego loga, haseł graficznych czy elementów pozwalających rozpoznać naszą markę. Odpowiednie zaprojektowanie strony internetowej pod kątem sprzedaży, znacząco podnosi konwersję, a także zwiększa ilość zarabianych pieniędzy.
Szablon powinien być profesjonalny i nowoczesny, a także prosty i przejrzysty. Dzięki temu użytkownicy nie będą mieli problemu z poruszaniem się po naszej stronie internetowej, a także będą odbierali ją w pozytywny sposób. Jeśli zatem posiadamy przestarzały szablon, zbyt prosty lub wręcz posiadający błędy, powinniśmy natychmiast popracować nad designem naszej strony internetowej. Obecnie możemy nawet za darmo pobrać wiele projektów stron lub skorzystać z kreatorów witryn czy zlecić stworzenie layoutu sklepu internetowego agencji marketingowej.
Szybkość i sprawność działania witryny
Kolejnym elementem sprzedażowej strony internetowej, na który musimy zwrócić uwagę, jest szybkość i sprawność działania witryny. Wbrew pozorom jest to bardzo ważny czynnik, o czym świadczy utworzenie w 2021 roku przez Google specjalnego czynnika rankingowego jakim jest Core Web Vitals.
Ogólnie rozumiana witalność strony internetowej to szybkość wczytywania się serwisu, szybkość wczytywania się jej głównych elementów, szybkości działania czy czas, w którym użytkownik może skorzystać z naszej witryny. Ten czynnik rankingowy jest zatem sumą kilku mniejszych czynników związanych z szybkością ładowania i działania strony internetowej.
Również dla samych użytkowników szybkość działania strony internetowej ma kolosalne znaczenie, gdyż według wielu statystyk przeciętnie użytkownicy czekają jedynie 4 sekundy na załadowanie się serwisu internetowego, a jeśli to nie nastąpi, opuszczają go.
Jak zatem zadbać o szybkość działania i ładowania się witryny?
Bardzo ważną podpowiedzią jest korzystanie z optymalizatorów zdjęć. Są to serwisy internetowe, które pozwalają wgrać zdjęcie i pobrać jego dużo lżejszą wersję. Zdjęcia takie mają usunięte wszystkie zbędne informacje, a prezentują jedynie wysoką rozdzielczość i małą wagę.
Na samej stronie internetowej nie powinniśmy również używać treści wideo, wgrywając je na swój serwer. Zdecydowanie lepiej jest wgrać filmiki np. podglądowe czy produktowe na YouTube, a następnie osadzić odtwarzacz na karcie produktowej. Powinniśmy również uprościć kod HTML strony internetowej i zadbać o prosty szablon witryny. Bardzo ważnym elementem jest również wybór odpowiedniego hostingu i odpowiednich ustawień, aby witryna działała sprawnie i bezproblemowo. Jest to ważne zwłaszcza pod kątem rozwoju sklepu internetowego, gdzie w przyszłości będziemy mieli do czynienia z dużą liczbą kupujących.
Udzielanie informacji
Informacje to jeden z kluczowych elementów sprzedażowej strony internetowej. To właśnie one rozwiewają wszystkie wątpliwości osób, które chcą zakupić nasz produkt i przekonują ich do tego. Jeśli zatem możemy, powinniśmy udzielić jak najdokładniejszych i jak najobszerniejszych informacji w prosty i przystępny sposób.
Powinniśmy zadbać o odpowiedni dział FAQ, a także dział pomocy i informacji o marce. Wszystkie dane produktów powinny być przedstawiane w wyczerpujący i treściwy sposób. Na samej stronie internetowej również powinniśmy dodawać informacje o procesie zakupowym, zwrotach czy wszystkich ważnych kwestiach dla kupujących.
Jeśli dowiedzą się oni wszystkiego o samym produkcie, w procesie zakupu, a także realizacji zamówienia, znacznie chętniej zdecydują się na zamówienie naszego produktu aniżeli w sklepie internetowym, gdzie nie będzie tych informacji lub będą musieli ich długo szukać.
Poznaj 138 technik marketingowo-sprzedażowych, które zwiększą Twoją sprzedaż i zyski.