YouTube jest drugą największą wyszukiwarką treści w internecie, a także największą wyszukiwarką wideo. Gromadzi zatem ogromne ilości użytkowników, a także gigantyczne ilości filmików i treści.
Wbrew pozorom nie są one wyświetlane przypadkowo. Algorytmy wyszukiwarki dostosowują wyniki do naszych oczekiwań i upodobań.
Istnieją jednak działania, którymi możemy wypozycjonować nasze materiały podobnie do stron internetowych w wyszukiwarce Google.
Dla dużej ilości osób jest to sporo zaskoczenie. Jeśli zatem chcesz być ze swoimi filmikami na wysokich pozycjach w wyszukiwarce YouTube, musisz optymalizować i pozycjonować.
W tym tekście przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje na temat tego, jak optymalizować i pozycjonować filmy na YouTube.
Czym jest optymalizacja kanału na YouTube?
Optymalizacja kanału na YouTube to dostosowanie go do serwisu w taki sposób, aby był popularny, a także wysoko oceniany przez wewnętrzną wyszukiwarkę i promowany na portalu. Optymalizacja obejmuje kilka czynności, które mają uatrakcyjnić nasz kanał i sprawić, że będzie on przyjaznym miejscem dla odbiorców.
Przede wszystkim optymalizacja kanału na YouTube zakłada wgranie jakościowego zdjęcia banerowego, a także miniaturki profilu. Ważne jest również stworzenie odpowiednich playlist, na które będziemy dodawali nagrania, aby łatwiej można było je odtwarzać na naszym kanale. Powinniśmy wykorzystać również odpowiedni opis kanału i tagi używając odpowiednich słów kluczowych, pod jakimi chcemy być wyświetlani na serwisie. W celu konfiguracji kanału warto również dodać linki do innych miejsc w internecie naszej marki, a także zadbać o spójność wizerunkową.
Choć optymalizacja kanału na YouTube jest dosyć prosta i nie składa się z wielu zaawansowanych elementów, kluczem do sukcesu jest ich jakościowe wykonanie. Powinniśmy zatem poświęcić czas, aby odpowiednio skonfigurować kanał, aby był przyjazny zarówno dla wyszukiwarki, jak i samych oglądających. Pamiętajmy, że kanał będzie również świadczył o naszej marce, gdyż jest naszą wizytówką na tym serwisie.
Jeśli planujesz zacząć swoją przygodę na YouTube lub chcesz, by Twój kanał zwiększył zasięgi, sprawdź naszą książkę Biblia Social Media, w którym Kacper Bisanz opowiedział o tym, jak działa algorytm YouTube oraz co i jak publikować, aby się wybić i zbudować społeczność.
Pozycjonowanie filmików na YouTube
Jeśli wiemy już, jak zoptymalizować kanał na YouTube, a także jak sprawić, aby był on wartościowy, trzeba również powiedzieć kilka słów na temat samych filmików, które dodajemy na serwis. Są one pozycjonowane podobnie co strony internetowe w wyszukiwarce Google. Muszą być odpowiednio zoptymalizowane, aby pojawiały się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania.
O jakie elementy zatem powinniśmy zadbać?
Jest ich nieco mniej niż czynników rankingowych stron internetowych, ale w dalszym ciągu musimy je skonfigurować w odpowiedni sposób, aby wyszukiwarka YouTube pozytywnie oceniała nasze nagrania i wiedziała, kiedy je wyświetlać.
Przede wszystkim powinniśmy zadbać o stronę SEO filmików na YouTube. Z pewnością będzie to ustalenie odpowiedniej nazwy pliku, który dodajemy. Powinna zawierać ona słowo kluczowe, które najbardziej oddaje istotę filmu. Nie powinniśmy używać dolnych podkreślonych gdyż są one trudne w zinterpretowaniu przez wyszukiwarkę. Sam filmik powinien zawierać adekwatny tytuł do tematyki, a także w pełni wykorzystywać opis.
W tym miejscu powinniśmy również umieszczać słowa kluczowe, pod którymi chcemy być wyszukiwani na YouTube, a także stworzyć go pod kątem użytkowników. Opis pojawiający się wraz z miniaturką na liście wyników wyszukiwania i tytułem przyciąga osoby oglądające. Pierwsze kilka zdań musi zatem jasno precyzować, o czym jest nagranie i dlaczego warto je oglądać. W dalszej części opisu powinniśmy przedstawić więcej informacji o nagraniu, a także zamieścić linki do użytych materiałów czy innych naszych wideo na kanale. Pomoże to zwiększyć ruch na naszym kanale.
Ważne są również tagi. Powinniśmy używać w nich takich fraz, które najlepiej oddają tematykę nagrania. Dobrą podpowiedzią jest korzystanie z keyword generatorów, czyli generatorów tagów. Są to serwisy w internecie, które przedstawiają najpopularniejsze zapytania dla danej kategorii tematycznej lub nazwy na YouTube. Dzięki niej możemy docierać z naszym nagraniem do dużo większej ilości odbiorców.
Jeśli chcemy pozycjonować filmiki na YouTube powinniśmy również zadbać o kwestie user experience, czyli dostosowania do użytkowników. Nawet najlepsza optymalizacja pod kątem wyszukiwarki nie zastąpi organicznej popularności. Dzięki niej nasze filmiki będą oglądane do końca, a także będą często odtwarzane. Przede wszystkim musimy zatem zadbać o jakość nagrań, a standard HD jest dzisiaj podstawą.
Nasze nagranie powinno być również ciekawe, poruszać wartościowe tematy i przekazywać informacje. Dobrym pomysłem jest publikowanie uniwersalnych i ponadczasowych nagrań, które będą pomocne jeszcze przez wiele lat.
Bardzo ważnym elementem jest również ustawienie odpowiednich miniaturek nagrań. To one w największym stopniu przyciągają widzów do naszego filmiku i decydują o tym, czy klikną w nagranie i je obejrzą. Powinniśmy zatem poświęcić zdecydowanie sporo uwagi na stworzenie miniaturek, aby były zachęcające, a nie były losowymi automatycznymi wycinkami nagrania.
Pozycjonowanie filmików na YT to również działania poza samą stroną. Możemy zaliczyć do nich reklamę filmików, np. poprzez linkowanie do nich w różnych miejscach sieci. Dzięki temu będziemy pozyskiwali duże ilości ruchu na nasze filmiki, a także podnosili statystyki odtworzeń. To przełoży się na lepsze oceny naszego kanału i filmików, które się na nim znajdują. Dodając linki do naszych materiałów na YouTube w internecie będziemy również mogli liczyć na regularny przypływ oglądających którzy przez wiele lat będą trafiali poprzez te linki na nasz kanał.
Podsumowanie
Pozycjonowanie kanału i filmików na YouTubie jest bardzo ważnym elementem, gdy chcemy zaistnieć na tym serwisie wideo. Przede wszystkim pozycjonowanie ma spory wpływ na to, że znajdziemy się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce YouTube. Musimy więc zadbać o kompleksową optymalizację kanału oraz nagrań. W większości przypadków bez pozycjonowania nie będziemy mogli skutecznie wybić się na YouTube i docierać do dużego grona odbiorców.
Optymalizacja pod różnym kątem pomaga również dostosować materiały do użytkowników, co z pewnością będzie korzystne wizerunkowo i pomoże nam lepiej dostosować nagrania do obecnych trendów. Sama optymalizacja i pozycjonowanie nie jest tak skomplikowane jak pozycjonowanie stron internetowych, a więc możemy przeprowadzić je stosunkowo prosto – nawet samodzielnie.
Jeśli planujesz zacząć swoją przygodę na YouTube lub chcesz, by Twój kanał zwiększył zasięgi, sprawdź naszą książkę Biblia Social Media, w którym Kacper Bisanz opowiedział o tym, jak działa algorytm YouTube oraz co i jak publikować, aby się wybić i zbudować społeczność.