Real time marketing jest jednym z bardziej oryginalnych sposobów reklamy w sieci. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, gdyż nie możemy wykorzystywać go jako głównego sposobu reklamy, a wiele osób nie chcę tracić czasu na dodatkowe rodzaje promocji, skupiając się na jednym głównym. Marketing czasu rzeczywistego ma jednak bardzo wiele zalet i może nawet w znaczący sposób pomagać pozyskiwać nowych klientów – a z pewnością zwracać uwagę na naszą markę w sieci. Czym zatem jest wykorzystywanie realnych wydarzeń ze świata rzeczywistego do promocji marki w sieci? Jakie są zalety tego typu promocji i jak ją wykonywać? O tym wszystkim opowiemy w dzisiejszym artykule.
Czym jest real time marketing?
Real time marketing, innymi słowy to marketing czasu rzeczywistego. Jest to jedna z bardziej niszowych i specjalistycznych strategii marketingu internetowego, która polega na wykorzystywaniu głośnych wydarzeń ze świata realnego do promowania naszej marki. W tej strategii reklamowej to właśnie owe wydarzenia, które odbijają się aktualnie szerokim echem w świecie, służą nam za kanwę lub nawiązanie w naszych przekazach reklamowych. Zadaniem RTM jest przyciągnięcie uwagi odbiorców, którzy będą ciekawi, w jaki sposób udało nam się nawiązać treść reklamową do takiego głośnego wydarzenia. Marketing przyciąga również ze względu na chęć bycia na bieżąco i posiadanie aktualnych informacji przez internautów. Chcą oni być na bieżąco ze wszystkimi najważniejszymi i najświeższymi informacjami odnośnie danego wydarzenia i poszukują ich nawet w reklamach.
Real time marketing może wykorzystywać różne głośne wydarzenia światowe. Mogą być to zaplanowane wydarzenia, takie jak np. Mistrzostwa Świata w piłce nożnej, nieprzewidziane wpadki, czy wydarzenia nieplanowane, które miały miejsce. Pod terminem marketingu czasu rzeczywistego, mogą kryć się również chwilowe trendy czy mody.
Jakie są jego zalety real time marketingu?
Przede wszystkim pierwszą i główną zaletą marketingu czasu rzeczywistego jest wyróżnienie się na rynku. Poprzez oryginalną i atrakcyjną treść reklamową, będziemy przyciągali do naszej marki duże liczby odbiorców. Zatem powiązanie naszej marki ze znanym i głośnym wydarzeniem na świecie będzie przyciągało liczne osoby do naszej firmy. Dzięki temu możemy liczyć często na naprawdę ogromny ruch i pozyskanie sporej liczbę klientów.
Kolejnym plusem marketingu czasu rzeczywistego jest brak dystrybucji, o którą musimy dbać przy okazji innych form reklamy. Musimy jedynie wstępnie opublikować reklamę w kilku miejscach, a następnie jest ona rozprzestrzeniana przez użytkowników w sieci wirusowo. Przy tego typu reklamie nie mamy czasu ani możliwości regularnej dystrybucji treści reklamowych, a więc siłą rzeczy musimy liczyć na to, że reklama przyjmie się i zostanie rozdystrybuowana właśnie w ten sposób. Podsumowując ten plus, nie będziemy musieli wydawać dużych sum pieniędzy, przeznaczać wielu godzin na opracowanie reklamy ani wkładać dużej ilości uwagi prowadzenie kampanii reklamowej. Już po kilku godzinach dowiemy się czy reklama została dobrze przyjęta i odniesie sukces, czy też nie.
Real time marketing to również kwestie wizerunkowe, na które możemy liczyć, wykorzystując go do promocji naszej marki. Przede wszystkim odbiorcy będą pozytywnie postrzegali naszą markę, która promuje ciekawy przekaz reklamowy – znacznie inny od tego, który znamy z tradycyjnych źródeł, takich jak telewizja czy banery reklamowe w sieci. Użytkownicy będą również uważali nas za pionierów w danej branży, a także liderów branżowych, skoro sami wymyślamy nowatorskie rozwiązania i wyróżniamy się na tle innych marek. To wszystko będzie pomagało w budowaniu zaufania do naszej marki, a także zwiększeniu pozytywnego wizerunku.
Jeśli chcesz poznać skuteczne metody na zwiększenie sprzedaży i niecodzienne działania marketingowe, poznaj naszą książkę 138
Jak możemy wykorzystywać real time marketing w sprzedaży?
Przede wszystkim marketing czasu rzeczywistego możemy wykorzystywać jako dodatkową metodę promocji naszej marki. Nie możemy opierać na niej naszych działań reklamowych, gdyż często istnieją długie okresy, w których nie zachodzi żadne głośnie globalne wydarzenie. Dość trudno również opierać przewidywaną i regularną promocję marki w sieci na czymś nieprzewidywalnym, co nie gwarantuje dotarcia do klientów. Ten rodzaj marketing możemy jednak wykorzystywać, jako bardzo dobre uzupełnienie naszej podstawowej strategii reklamowej — zwłaszcza że nie musimy przeznaczyć na nią sporej ilości czasu i pieniędzy.
Ten sposób promocje możemy również wykorzystać testowo dla naszej grupy docelowej odbiorców. Dzięki temu sprawdzimy, czy są oni podatni na tego typu przekazy reklamowe i czy warto rozwijać się i stosować bardziej profesjonalny sposób.
Jak wdrożyć marketing czasu rzeczywistego w swojej firmie?
Jeśli chcemy wdrożyć marketing czasu rzeczywistego, przede wszystkim powinniśmy rozpocząć od dobrego pomysłu. Powinniśmy wymyślić go szybko, a także dobrze powiązać głośne i globalne wydarzenie z naszą reklamą. Wydarzenie to możemy wykorzystać zarówno w ciekawy, intrygujący, szokujący czy śmieszny sposób. Może posłużyć ono również jako element naszej oferty nawiązujący do ilości sprzedawanych produktów czy ceny. Możemy również stworzyć kontynuację danego głośnego wydarzenia lub jego parodię — czyli wszystko to, co będzie związane z daną sytuacją.
Przy real time marketingu powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na czas naszej reakcji. Reklamę powinniśmy wyemitować w bardzo krótkim czasie od wystąpienia dolnego głośnego wydarzenia. Tylko pierwsza marka i pierwsze przekazy reklamowe będą zaciekawiały odbiorców, gdyż będzie to dla nich nowość. Jeśli zapoznają się z przekazem reklamowym mówiącym o głośnym wydarzeniu, nie będą sprawdzali już kolejnych podobnych. Musimy zatem zareagować bardzo szybko — najlepiej w ciągu pierwszych godzin po wystąpieniu takiego wydarzenia, gdzie inne marki nie zdążą wyemitować reklamy.
Jeśli stworzymy już przekaz reklamowy oparty na kanwie głośnego wydarzenia, powinniśmy również zadbać o skuteczną i efektywną dystrybucję. Warto zatem wyemitować go we wszystkich miejscach związanych z naszą marką – oraz wszędzie tam, gdzie jest to tylko możliwe. Możemy zrobić to na naszej stronie internetowej, naszych profilach w social mediach, czy na YouTube, a także forach tematycznych w internecie. W początkowej fazie możemy użyć również nawet płatnej reklamy Google Ads czy Facebook Ads, abym jak najwięcej osób spotkało się z naszą reklamą. Jeśli będzie miała ona odnieść sukces, zacznie rozprzestrzeniać się wirusowo.