Książki o marketingu – TOP 10 w Polsce!
Świat szybko się zmienia, a dostosowanie się do tych zmian jest kluczem do sukcesu w wielu dziedzinach życia – zwłaszcza w biznesie. Gdzie jednak szukać informacji, które pozwolą utrzymać się na kursie? Odpowiedź jest prosta – na kartach książek.
Tym razem przyjrzymy się tematowi promowania firmy, a w tym zadaniu pomogą książki o marketingu. Wybraliśmy 10 najlepszych książek o marketingu internetowym, które są uniwersalne, ponadczasowe, a jednocześnie tak wypchane wiedzą, że będą doskonałym źródłem inspiracji dla każdego przedsiębiorcy, marketera, czy studenta, który zajmuje się tą kwestią.
Każda książka o marketingu, która znalazła się w naszym zestawieniu nie tylko wprowadzi Cię w świat skutecznej promocji firmy, marki czy oferty, ale też dostarczy praktycznych narzędzi, pomysłów i strategii, które można zastosować w każdej branży.
Zapraszamy Cię więc dzisiaj do przeczytania naszej listy najlepszych książek o marketingu internetowym, które trzeba przeczytać.
1. 138 – Karol Chojnacki, Kacper Bisanz
Motyw przewodni książki to ‘wystrzel swój biznes w kosmos’. Jego autorzy potraktowali ten koncept bardzo poważnie i dosłownie wystrzelili swoją książkę w kosmos. Jest to więc prawdopodobnie pierwsza i jedyna pozycja biznesowa, która zaliczyła podróż w stratosferę! Czy nie jest to idealny przykład kreatywnego marketingu w praktyce? O tym właśnie jest ta książka – przedstawia 138 kreatywnych działań marketingowych, które każdy może zastosować we własnej firmie.
Co więcej, każda technika jest sprawdzona przez autorów w praktyce. Karol Chojnacki i Kacper Bisanz współtworzą między innymi program Ekspert w Bentleyu, oraz wydawnictwo Expertia. Ich marketing online zdecydowanie wyróżnia się na rynku, jest ciekawy i przyciąga uwagę. To prawdopodobnie najbardziej kreatywna i kompleksowa pozycja dotycząca marketingu ostatnich lat. Obowiązkowy punkt na liście książek każdego przedsiębiorcy, zarówno początkującego, jak i tego z większym doświadczeniem.
Książka o marketingu „138” to prawdopodobnie najlepiej sprzedająca się polska książka tego typu. Po przekroczeniu sprzedaży 10 000 sztuk zdobyła status bestsellera.
2. To jest marketing – Seth Godin
Przez wielu książka ta jest nazywa kwintesencją marketingu. Przede wszystkim pozwoli nam zrozumieć, czym tak naprawdę jest marketing, jeszcze zanim zagłębimy się w konkretne działania. Następnie wyłoży podstawy, absolutnie niezbędne dla każdej osoby rozpoczynającej przygodę w tej branży. Będzie doceniona również przez bardziej doświadczonych marketingowców, przypominając fundamenty tej dziedziny.
Autor książki jest twórcą słynnego konceptu 'fioletowej krowy’. Zakłada on, że jednym z najważniejszych elementów marketingu jest wyróżnienie się. To właśnie fioletowa krowa na pastwisku będzie zauważona jako pierwsza i zapamiętana. W książce znajdziemy instrukcję, jak wyróżniać się na rynku, oraz jak znacząco podnieść skuteczność swoich działań sprzedażowych.
3. Psychologia sprzedaży – Brian Tracy
Brian Tracy to postać, której w świecie biznesu i rozwoju osobistego nie trzeba przedstawiać. Jest on bez wątpienia jednym z najlepszych mówców, trenerów i sprzedawców naszych czasów. Wiele jego książek na stałe utrzymuje się na listach bestsellerów, niezliczona ilość osób korzystała z jego lekcji.
Ta pozycja skupia się mechanizmach psychologicznych aktywnych podczas procesów sprzedażowych i zakupowych. Ciężko o dobry marketing bez dogłębnego zrozumienia, co kieruje ludźmi podczas podejmowania decyzji, oraz w jaki sposób można na te decyzje wpływać. W książce można znaleźć opis wspomnianych procesów, oraz najskuteczniejsze techniki sprzedaży i perswazji.
4. Pułapki myślenia – Daniel Kahneman
Każdy marketer zgodzi się, że najskuteczniejsze reklamy przewidują zachowania i potrzeby klientów. Zrozumienie konsumenta daje ogromną przewagę przy budowaniu strategii marketingowej. Ta pozycja natomiast przedstawia sposób myślenia ludzi, oraz proces, w jakim podejmowane są decyzje.
Książka pełna jest przykładów teorii i badań. Noblista Daniel Kahneman spędził lata pracy na odkrywanie sposobu, w jaki funkcjonuje nasz umysł. Zrozumienie zachowań ludzkich przyda nam się nie tylko podczas tworzenia kampanii reklamowych, ale także w szeroko rozumianym biznesie, oraz życiu prywatnym. Zdecydowanie pozycja warta uwagi.
5. Biblia Social Media – wielu autorów
Wśród współczesnych przedsiębiorców panuje powiedzenie “jeśli nie ma Cię w mediach społecznościowych, to nie istniejesz”. Social media w dzisiejszych czasach zdecydowanie są jednym z najważniejszych kanałów marketingowych. Służą zarówno do pozyskiwania nowych klientów, jak i utrzymywania dobrych relacji z obecnymi. Nie ma o czym dyskutować, jeśli chcesz rozwijać swoją firmę, to musisz być obecny w social mediach.
Temat jest oczywiście obszerny, dlatego w książce zebranych zostało 10 specjalistów, aby każdy napisał o swojej dziedzinie, w której jest niekwestionowanym mistrzem. Z lektury dowiesz się więc wszystkiego o każdym kanale marketingowym godnym uwagi. Znajdą się tam zarówno te 'tradycyjne’ social media, jak Facebook, Instagram, czy LinkedIn, oraz te coraz bardziej popularne w świecie marketingu internetowego, jak m.in TikTok, czy nawet content marketing.
6. Strategia błękitnego oceanu – Chan Kim i Renée Mauborgne
Sprawdzonym sposobem na bycie bezkonkurencyjnym jest … działanie na rynku bez konkurencji. Strategia błękitnego oceanu to koncept polegający na nieustannym szukaniu coraz to nowych, niezajętych przez konkurencję rynków. Żeglując po błękitnym oceanie sami kreujemy popyt, co pozwala zbudować bardzo silną markę.
Koncept ten może dotyczyć zarówno naszej branży i produktów, jak i samych technik marketingowych. W książce znajdziemy instrukcję, w jaki sposób możemy zmienić sposób myślenia, wyjść z utartych schematów. Poznamy także ciekawe statystyki dotyczące sukcesów finansowych firm, w zależności od konkurencyjności rynku. Książka ta jest godna uwagi zarówno w temacie marketingu, jak i szeroko pojętego biznesu.
7. Zasady wywierania wpływu na ludzi – Robert B. Cialdini
Jest to jedna z najlepszych książek dotyczących psychologii i wywierania wpływu, od wielu lat utrzymująca się na pozycji bestsellera. Jej autor, profesor psychologii na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie poświęcił swoje życie badaniu psychologii społecznej i stał się jednym z najbardziej cenionych specjalistów w temacie perswazji.
Perswazja jest natomiast podstawowym elementem sprzedaży i marketingu. I nie chodzi tu wcale o omamienie klientów i 'wciśnięcie’ im naszego produktu. Perswazja to sztuka przekonywania ludzi do własnych idei i wartości. W tym przypadku będzie to wizja naszej firmy, podkreślenie, dlaczego jest to ważne, oraz pokazanie realnych korzyści płynących ze skorzystania z naszego produktu lub usługi. Obowiązkowa książka na liście każdego sprzedawcy.
8. Copywriting sprzedażowy – Marcin Cichocki
Sprzedaż to nic innego jak użycie odpowiednich słów do opisania wizji Twojej firmy i jej usług. W sprzedaży internetowej natomiast używany jest głównie język pisany. Każda dobra oferta powinna zostać napisana w odpowiedni i przemyślany sposób, zgodnie ze sztuką psychologii sprzedaży. Im lepsza będzie oferta, tym większa nasza konwersja.
Książka jest kompleksowym przewodnikiem po marketingu treści. Nauczysz się z niej pisać świetne teksty, które sprzedają. Zrozumiesz także, dlaczego absolutnie każda treść, od stopki w mailu po starannie przygotowaną ofertę jest istotna i w jaki sposób wpływa na postrzeganie Twojej marki. Jeżeli szukasz książki o marketingu skupionej na treściach i pisaniu, to jest to strzał w dziesiątkę.
9. Zaczynaj od dlaczego – Simon Sinek
Mogłoby się wydawać, że ta książka dotyczy wyłącznie rozwoju osobistego, nie mając wiele wspólnego z ekonomią. Nic bardziej mylnego! Dlaczego? Ponieważ w biznesie, tak jak w życiu, liczy się nie tylko to, co robimy, ale przede wszystkim, dlaczego to robimy. Wystarczy spojrzeć na największe marki w historii. Nie sprzedają one produktów, ale wizję. Apple tworzy innowację, elegancję i ergonomię. Tesla dba o ekologiczne rozwiązania bez utraty praktyczności.
Przy budowaniu marki niezwykle istotne jest określenie naszego Dlaczego. Pozwoli to stworzyć wizję firmy, za którą ludzie będą chcieli podążać. Czytając książkę poznasz historie największych liderów naszych czasów, oraz dowiesz się, w jaki sposób myśleli, inspirowali i wpływali na innych ludzi. Jest to kluczowe dla marketingu zagadnienie, które z pewnością warto zgłębić.
10. Sztuka zwycięstwa – Phil Knight
Aby stworzyć coś wielkiego i być zapamiętanym na wieki nie wystarczy jedynie sprzedawać swoich produktów. Trzeba zbudować markę, która pozostanie nieśmiertelna. Autobiografia założyciela Nike opowiada właśnie historię niesamowicie skutecznego tworzenia brandingu. Pokazuje jak przy pomocy influencerów i dostępnych kanałów marketingowych Nike stał się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie.
Książka napisana jest w formie fabularyzowanej opowieści, jest więc łatwa i przyjemna do przyswojenia. Zawiera natomiast mnóstwo cennych wskazówek i przede wszystkim inspirujących historii jak budować wielką firmę, jak walczyć z przeciwnościami losu, oraz jak nie poddać się w pogoni za marzeniami. Zdecydowanie obowiązkowa pozycja zarówno dla każdego marketingowca jak i przedsiębiorcy.
Podsumowanie: najlepsze książki o marketingu, które musisz znać!
Na rynku można znaleźć różne książki o marketingu, jednak nasza lista skupia się na tych pozycjach, które wniosą największą wartość w Twoje życie i Twój biznes. To starannie dobrana kolekcja, która oferuje bogate źródło wiedzy i inspiracji dla każdego, kto chce zrozumieć i skutecznie wykorzystać potęgę marketingu – i to niezależnie od tego, czym się zajmuje na co dzień, w jakiej branży działa, lub jakie ma dotychczasowe doświadczenie w tej dziedzinie.
Te książki nie tylko przedstawiają różnorodne aspekty marketingu, od psychologii perswazji po strategie cyfrowe, ale również uczą, jak wykorzystać je w praktyce. W końcu tylko wiedza zastosowana w życiu ma realne znaczenie.
Niezależnie od tego, czy poszukujesz świeżych pomysłów, solidnych fundamentów teoretycznych, czy praktycznych wskazówek, ta lista zapewni ci niezbędne zasoby i narzędzia, aby osiągnąć swoje marketingowe cele.
Nie pozostaje więc nic innego, jak brać się za czytanie. Sięgnij po książki o marketingu i rozwijaj swój biznes jeszcze efektywniej!